19. 2. 2015

CudzoložstvoCudzoložstvo by Paulo Coelho
My rating: 5 of 5 stars

Moja Coelhovská prvotina. Donedávna som ešte nemala žiadnu iniciatívu si od najznámejšieho brazílskeho autora niečo prečítať (i keď Veronika sa rozhodla zomrieť ma stále láka svojim príbehom), no práve negatívne reakcie jeho fanúšikov ma prinútili po Cudzoložstve siahnuť.
"Lebo žiť znamená ľúbiť." s. 220
Práve vyššie uvedený výrok pre mňa vystihuje celú pointu toho, čo sa Coelho snaží odkázať svetu. Ako Coelhovský čitateľ - začiatočník, nemám možnosť porovnať si štýl písania "pred cudzoložstvom" s tým, čo sa mu podarilo vytvoriť v jeho naposledy vydanom diele, no nehanbím sa povedať, že ak sú všetky knihy písané podobným štýlom, siahla by som po každej bez rozdielu (na čo sa skôr či neskôr určite chystám).

Osobne sa nestotožňujem s tvrdeniami "kniha ma sklamala; neodporúčam ju nikomu; dej je slabý, akoby to ani nepísal on" a podobne. Verím tomu, že každá kniha má niesť určitý význam pre to, čo je v nej napísané, a ak sa Coelho rozhodol písať príbeh o tom, ako postupom času každý z nás zabúda na to dôležité, čo z nás robí ľudí hodných šťastného života (čím myslí LÁSKU), a ak to aj zobrazuje na zbrklom a zúfalom konaní hlavnej hrdinky (ktorá je ochotná riskovať šťastné manželstvo s deťmi pre znovuobjavenie tohto pre ňu dôležitého citu), je to len jeho rozhodnutie a myslím si, že svojimi slovami a príbehom určite splnil svoj zámer.

Som o desať rokov mladšia ako hlavná hrdinka, môj priateľ nie je mojím manželom ani spolu nemáme deti. Jej konanie neschvaľujem, no rozumiem jej pocitom a túžbam, ktoré ju ovládajú, kontrolujú a nútia robiť veci, ktoré by za iných okolností neurobila. Bez ohľadu na vek sa môže každá z nás ocitnúť v Lindinej koži (a keď si sem tam prečítate pár článkov niektorých ženských magazínov, ktoré vychádzajú u nás aj vo svete, zistíte, že to nie je nič nezvyčajné) a taktiež by si nevedela dať rady, ako ďalej. Zostane nám len možnosť snívať, utápať sa vo svojom vlastnom mori pocitov a nálad, vyhľadať poradcu alebo tá - pre mňa najzúfalejšia a najnerozumnejšia možnosť - spáchať cudzoložstvo.
"Snívať nie je také jednoduché, ako sa zdá. Práve naopak. Môže to byť nebezpečné. Keď snívame, rozprúdime mocné energie, a už pred sebou neskryjeme skutočný zmysel svojho života. Keď snívame, musíme byť pripravení za to zaplatiť." s. 184
Možno mnohým ľuďom tento príbeh nedal to, po čom túžili ale veľa zamyslení a slov, ktoré vychádzajú z hláv či úst Coelhových postáv nám môžu pomôcť nájsť šťastie, po ktorom všetci túžime a náhodou sa nám ho nedarí nájsť. Nie sú to múdrosti, ktoré v nás zanechajú stopu po celý život, no aspoň nám pomôžu sa v danom momente zamyslieť nad svojim doterajším konaním a nad tým, či sa stotožňuje s tým, čo vlastne od seba a od sveta očakávame.

Mrzí ma, že kniha dostala mnoho negatívnych prívlastkov, no pre mňa to bol naozaj čitateľský zážitok - aj preto, že som nemala Cudzoložstvo s čím porovnávať (i keď si nemyslím, že by porovnávanie bolo dobrým posudzovacím kritériom toho, či kniha za to stojí alebo nie) a taktiež ma zaujala téma knihy, za ktorou som nevidela len erotické scény (ktoré sa dokopy vyskytujú asi na troch stranách z 224) ale snažila som sa zamyslieť nad hlbšou pointou príbehu.

Dala by som aj 6 hviezdičiek z 5 (samozrejme je to moje subjektívne hodnotenie) no obmedzila som sa len na 5, pretože 6 hviezdička neexistuje (ha-ha) a v knihe bolo mnoho "preklepov", ktoré kazili môj celkový dojem z čítaného textu.

View all my reviews

2 komentáre:

  1. Tak ja som ten čitateľ, ktorý knihu proste nepochopil, rsp. sa mu vôbec nepáčila. Ale úplne chápem, že niekomu sadla, to je tá krása umenia :) Vždy si rada prečítam úplne opačné recenzie, ako boli tie moje, aspoň sa dozviem, čo mi pri čítaní uniklo, čo som si nevšimla atd... prečítaš si od neho aj niečo iné?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dlho som mala v pláne si prečítať Veronika sa rozhodla zomrieť, tak som to po Cudzoložstve aj urobila. Nevravím, že kniha bola zlá, ale žiaľ, na čas si dávam teraz pauzu od Coelha, pretože nesplnila moje očakávania a nie som si istá, či ak sú podobné aj ostatné knihy od neho, či budem schopná ich dočítať. A ty si od neho čítala aj viac?

      Odstrániť