19. 2. 2015

Vzdechy a povzdechy

My rating: 5 of 5 stars

Richard Skolek je český prekladateľ/spisovateľ a basnícká zbierka Vzdechy a povzdechy je už jeho v poradí treťou vydanou knihou. Vydavateľstvo Backstage Books toto dielo vydalo vo formáte epub a mobi, takže vlastníci e-readrov nebojte sa kupovať a následne sťahovať.
Vzdechy a povzdechy zožala česť stať sa mojou prvou básnickou zbierkou, ktorú som v živote prečítala celú. Úprimne, je veľmi náročné porozumieť jazyku poetov a nikdy som neobľubovala všetky tie školské interpretácie všetkých možných významov, ktoré by sa mohli skrývať v jednotlivých veršoch či slohách. Na poézii sa mi páči, že každý čitateľ prežíva každý verš inak, má možnosť si v básni nájsť to pravdivé a výstižné pre seba samého.


Táto zbierka básní, dovolím si povedať, nám umožňuje nazrieť do rôznych zákutí lásky práve z autorovho metaforického hľadiska. Láska získava mnoho prívlastkov, ktoré môžu byť pre niekoho prekvapivé a iný sa zas s nimi v momentálnom rozpoložení nemusí stotožňovať.


Napríklad v básni Náramkové hodinky Skolek prirovnáva reči milencov k hodinkám, ktoré "tikajú stále rovnako, monotónne, občas sa ručičky zaseknú o seba, to je potom ticho." Práve táto z tridsiatich siedmych básní mňa osobne zasiahla najviac. Ďalej sa môžeme v zbierke stretnúť s prirovnaniami žien ku kvetom či káve, s básnením o nevere, či s prirovnaním narušeného vzťahu k pokazenému autu.


V každej z básní autor rieši určitú fázu lásky, ktorou si väčšina z nás už v živote prešla. Popisuje stereotyp vo vzťahoch a nedôveru, ktoré často ničia naše vzťahy a ženú ich do záhuby. Jazyk, ktorý autor používa je zrozumiteľný, niekedy je však dobré si prečítať báseň pomaly a slovo po slove, aby sme lepšie porozumeli jej významu.



Páči sa mi nadhľad, s akým sa autor pasuje s touto témou, jednoduchosť jednotlivých básní a hlavne tá úprimnosť a pravdivosť, ktorá srší z jednotlivých veršov, i keď niektoré môžu v konečnom dôsledku vyznieť podivne.


Kritizovať sa neodvážim, pretože tej poézie mám načítanej asi to najväčšie minimum aké sa len dá, a vlastne ani neviem, čo by som mohla/mala vytknúť. Každá z básní je unikátna a verím, že autor to napísal presne tak ako to cítil a lepšie to už ani urobiť nemohol. 
Túto knihu odporúčam každému čitateľovi i ne-čitateľovi poézie, ktorý si chce zložiť ružové okuliare a nebojí sa pozrieť realite, respektíve láske priamo do očí, ktoré nie vždy vyžarujú úprimnosť a dobro. Enjoy!


Za kópiu srdečne ďakujem vydavateľstvu backstagebooks!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára