9. 11. 2015

I Am Pilgrim; Terry Hayes (Corgi Books, 2014)

Keď si po prečítaní veľmi dobrej knihy poviete, že to bola zatiaľ najlepšia akú ste kedy čítali, čakáte, či ju nejaká iná dokáže prekonať. A potom to zrazu príde - nečakane - a po jej dočítaní zostávate v nemom úžase ešte pár dní. Mne sa to stalo s Pútnikom.
Akonáhle má kniha viac ako 800 strán, čakám od nej veľa. Napísať príbeh na tak veľa strán a počas čítania zistiť, že kniha za ten čas a peniaze vôbec nestála, vie poriadne nahnevať. Terry Hayes a jeho Pútnik však nie sú tento prípad.

Tu sa ale naskytá otázka:  Kto je Pútnik?
Muž, ktorý sa už ako študent dobrovoľne vzdal svojej identity. Po smrti biologických rodičov, v rukách tých adoptívnych nevidí na hranici s dospelosťou iné východisko než vstúpiť to tajnej americkej jednotky. Pod desiatkami rôznych identít bojuje za spravodlivosť na úrovni, o ktorej bežní obyvatelia Spojených štátov amerických nemajú ani potuchy. Po mnohých rokoch života v utajení však zatúži po ozajstnom živote. Na výsluhovom dôchodku s novou identitou, v romantickom Paríži, sám, túžba byť normálny. No v momente, kedy je "normálne" na dosah, prichádza niekto, komu sa podarilo odhaliť jeho pravú identitu. Veci naberú rýchly spád, vidina tuctového života je nenávratne preč a hlavný hrdina sa vydáva zachrániť svet pred smrtiacim vírusom.



©michalavr
Celá kniha je veľmi prakticky rozdelená na štyri časti. Každá z nich rozpráva inú časť príbehu, ktoré postupne do seba zapadajú ako puzzle. Autor najprv opisuje život Pútnika a jeho pôsobenie v tajných amerických službách a postupne sa dostáva k hlavnej zápletke. Niekomu môže prísť prvá časť veľmi nezaujímavá a nudná, ale akonáhle sa cez ňu prenesiete, príbeh naberie nový rozmer a nedovolí vám čítanie nechať tak.

Hlavný hrdina je zároveň aj rozprávačom a krásne sa tu kryštalizuje jeho osobnosť. Ľahká irónia, ktorou Pútnik oplýva dáva celej knihe šmrnc a nad niektorými ironickými poznámkami sa aj zasmejete. Pre mňa Hayes vytvoril prototyp dokonalého hrdinu - predstavte si ho ako chcete, ale dámy, je to dokonalý chlap len s pár chybičkami týkajúcich sa jeho identity.

©michalavr
Napísala by som aj viac, ale nechcem byť spoiler a nie je možné napísať jednu vec bez toho, aby nenasledovala ďalšia a ďalšia. Aspoň pre mňa nie v tejto chvíli. Som šťastná, že som sa k tejto knihe dostala, i keď to bola veľmi veľká náhoda a nebyť môjho frajera, ktorý sa spoliehal, že si na meniny vyberiem nejakú knihu, ktorú mi kúpi, tak si I Am Pilgrim pravdepodobne vôbec neprečítam.

Každopádne, prvú časť príbehu o Pútnikovi mám za sebou a teraz musím čakať na druhú, ktorá by mala vyjsť budúci rok v máji. V samotnej knihe bola ukážka prvých štyroch kapitol a určite sa je na čo tešiť. Viac info tu. 

4 komentáre:

  1. Pěkná recenze. :) Knihu neznám a ani mě moc nezaujala, ale ty ji popisuješ tak skvěle, že skoro přemýšlím, že si ji přečtu. Díky za tip.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vyšla určite aj v češtine, v slovenčine niekedy pred pár mesiacmi :) ak nemáš rada trilery, tak ťa asi nezaujme, ale ja som si v nich našla záľubu, takže toto musím mať v polici :)

      Odstrániť
  2. Už dlouho jsem nenarazila na žádnou knihu, po které bych měla ten úžas, o kterém píšeš. Tahle kniha vypadá zajímavě, určitě se na ní podívám. :)
    KattyLife

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. no, ja tiež nie, ale tu som sa asi zaľúbila do toho pútnika či čo, také sexy to bolo miestami, teda pre mňa :D

      Odstrániť