1. 9. 2015

Začiatok školského roka a.k.a. sladký život vysokoškoláka.

Brázdim blogovým svetom a čo nevidím? Internet sa otriasa príspevkami o príchode nového školského roka. Noví monitoranti, maturanti a, keby ste nevedeli, aj noví štátniciari. Rozmýšľam, komu popriať viac šťastia - či tým, čo si vyberajú strednú; tým, čo musia spraviť maturitu aby ich zobrali na vysnívané vysoké školy, alebo sebe, od ktorej sa očakáva, že presne takto o rok bude mať titul. Any ideas?
Snažím sa spomenúť si, aké to bolo presne v tento deň pár rokov dozadu. Pravdepodobne som celý deň stresovala, veď dievčatá vedia svoje. Zistiť, kedy sa máme stretnúť, kde sa máme stretnúť, čo si obliecť, ako si vypnúť vlasy. A chodí vlastne autobus v rovnakom čase ako minulý rok? A aké to bude, keď sa po lete so všetkými opäť raz stretnem? Ako dlho budeme v škole? Akí budú noví učitelia? Už teraz ako nad tým rozmýšľam sa mi motá hlava, a to reálne sa zajtra nikam nechystám. Popravde, zajtra o 9:00, kedy sa pravdepodobne vo všetkých slovenských (aj českých) školách budú zhromažďovať detiská niekde na dvore a následne vo svojich triedach, ja budem spať. Respektíve ak mám byť fakt úprimná, nebudem spať, ale minimálne nebudem v škole. Pretože mne sa začína až 21. septembra.

Superko stojan na bicykle pred VŠMÚ. Teda aspoň si myslím, že je to ono. ©michalavr.

Aj to patrí k výhodám a luxusu vysokoškolského života. Len si treba vedieť aj dobre vybrať. Každopádne, každému, kto len zvažuje, či sa mu na VŠ vôbec chce, radím, aby sa mu boha že chcelo!  A to z týchto dôvodov:
  1. si na ceste k titulu. Keďže v dnešnom svete titul = peniaze, tak je pravdepodobné, že tá cesta je aj správna. Štatistiky hovoria za všetko.
  2. máš možnosť vyskúšať si život bez rodičov za chrbtom. Na to však potrebuješ dobrý dôvod, prečo chceš ísť študovať do iného mesta. Fajn funguje, že sa chceš naučiť samostatnosti a zodpovednosti, tomu žiadny rodič neodolá! Jedine, že by si bol tak mizerný herec, že ti neveria ani nos medzi očami. Alebo si to na nich skúšal už veľmi veľa krát.
  3. máš cca 5 mesiacov voľna počas školského roka. Pokiaľ teda nespomeniem, že cca dva z toho sú plné učenia a mučenia, skúškovania a failovania. Ale to zas závisí od toho, akú školu si vyberieš. Taktiež nemusíš stráviť tieto mesiace (m)učením, ak to všetko stihneš v predtermínoch, ale veď zistíš a vyskúšaš.
  4. spoznáš ľudí z mnohých kútov Slovenska (a možno aj sveta). A to ti stačí mať len dostatočne bohaté zloženie tvojej triedy, niekedy nemusíš bývať ani na intráku. A známosti sa predsa vždy zídu, bez ohľadu na to, z kade pochádzajú.
  5. už žiadne povinné vstávanie ráno na ôsmu. Naučíš sa, že aj keď sa ti prednáška začína o ôsmej, raz alebo dvakrát nezaškodí, keď sa jej nezúčastníš. Jedine že by si bol extra svedomitý. Ale to je na začiatku každý. Potom to už ide postupne dole z kopca.
  6. nájdeš si ľahko robotu. Lebo zmluvy o brigádnickej práci študenta sa zamestnávateľom očividne strašne oplatia. Ale zas to závisí od toho, kde je tvoje študijné pôsobisko. Bratislava je na toto ideál, prirodzene.
  7. máš vlaky zadarmo. Takže treba využiť tú Ficovu "pomocnú" či sociálnu či akú ruku. Ale voliť ho aj tak nebudem.
Určite ich je aj viac, ale nič rozumné už dnes asi nesformulujem. Možno niečo časom doplním, alebo sa na to vyspím a ešte ma niečo napadne. Ono sa mi totiž všetky výhody vysokoškolského života spájajú so životom na internáte, a to je zase osobitná kapitola. O tom by vedel rozprávať hádam každý obyvateľ Mlynskej doliny, či iných vychytených internátnych mestečiek na Slovensku.

Takže určite každému radím, nech na tú vysokú školu ide. Ak si vysokoškolák a môj zoznam ti nepríde trefný, daj, čo si myslíš ty. Rada sa inšpirujem a rozšírim si svoj zoznam toho, prečo to teda vydržať a rovno s tou vysokou školou aj neskončiť. A možno do budúcnosti napíšem niečo v štýle Prečo ísť na vysokú do Bratislavy a ocitnúť sa v Mlynskej doline. Aj v tomto prípade treba trošku reklamy a uistenia, že nič nie je také zlé ako sa zdá. Ak to teda nie je ešte horšie. Ale o tom potom. Idem čítať, čaute sa!


5 komentárov:

  1. super článok! dôvody sa mi zdajú byť trefné, aj keď na výšku mám ešte pár rokov čas.
    o Mlynskej doline som už všeličo počula, tak kľudne o nej niekedy napíš. rada si prečítam tvoje postrehy :D :)

    a ďakujem za milý komentár na blogu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ten článok raz určite príde :) len dúfam, že už tu ale nebudem bývať a napíšem to ako nejak memoár, haha :)

      Odstrániť
  2. super si to všetko napísala a vlaky zadarmo teraz využívam o sto šesto :D
    ľúbezná

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ja som pôvodne chcela ísť do zahraničia. ale povedala som si, že to skúsim tu, spravím školu, veď za to nič nedám. A som šťastná, že som sa takto rozhodla. Za tie zážitky mi to stojí :) a držím palce ségre, ja dúfam tiež so všetkým šťastím budem čoskoro Bc. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Napísala si to parádne, pre mňa sa už zlaté a hlavne tie vysokoškolské krásne časy skončili, nie je tomu síce až tak dávno, ale mne to tak príde, aj dva roky v práci spravia svoje, čas mi teraz plynie strašne rýchlo a len teraz si človek uvedomuje, ako mu bolo na škole dobre. A veru vysoká bola fakt najlepšia zo všetkých, našla som si tam kopec kamarátov a kamarátok doslova na celý život, zažila pravý internátny život, svoje prvé párty, mala som kopec času, žila som a vlastne stále vďaka výške žijem vo veľkomeste a tým pádom môžem naplno využívať jeho výhody, skrátka človeku to niečo dá, veľmi veľa, je to škola života. A štátnice boli stresujúce, ale o nič viac ako maturita, takže držím palce.
    Bianka

    OdpovedaťOdstrániť