3. 9. 2015

Pozrite si rebríček Top 10 najlepšie zarábajúcich spisovateľov sveta. Kto všetko sa v ňom nachádza?

Sem tam si zvyknem v trafike (moje tretie najobľúbenejšie miesto po kníhkupectve a papiernictve) kúpiť magazín Forbes. Či už pre inšpiráciu, pokochanie sa, motiváciu, alebo aj preto, aby som v ňom našla zaujímavé informácie. Tento mesiac sa rozhodli jednu stránku venovať aj umeniu písania. Konkrétne sa pozreli na výplatné pásky autorom, aby zistili, ktorí za posledný rok zarobili najviac.

Svet kníh je plný autorov z celého sveta, ktorí dúfajú, že práve to ich dielo je hodné stať sa bestsellerom. Potom príde nejaký kritik, ktorému kniha jednoducho nepadne do nôty a šance na mega úspech sú mizivé. Niektorým z mála sa to však podarí. Dostať sa na to prestížne knižné výslnie s príbehom, do ktorého vložili kúsok seba. Americký Forbes sa rozhodol zmapovať finančnú situáciu na knižnom trhu. Pozrel sa na zúbok autorom, ktorí v období jún 2014 až jún 2015 zarobili najviac. Kto sa umiestnil v rebríčku Top 10 najlepšie zarábajúcich autorov? (čísla sú v dolároch a platné pre americký knižný trh)

  1. James Patterson (89 mil.) Niet autora, ktorý vydá za rok toľko kníh, koľko sa to podarilo práve tomuto autorovi. James Patterson síce je najlepšie platený, ale jeho knihy väčšinou vychádzajú v spolupráci s inými autormi. Takto vydal za posledný rok 18 kníh, čo je neuveriteľné množstvo. Osobne som nečítala ani jednu, ale spomenúť môžem napríklad Denník Šiši Clarkovej alebo knižnú sériu Môj najhorší školský rok. Nie som si istá, či je na slovensku nejak populárny, osobne som sa do styku dostala asi len s jednou z jeho kníh.
  2. John Green(26 mil.) Meno známe hádam celému svetu. Okrem toho, že jeho knihy sú výnimočné mu hlavne pomohol na výslnie Hollywood. Po filmovej adaptácii knihy Na vine sú hviezdy je stále populárnejší. Ďalšia sfilmovaná kniha Papierové mestá už udrela do kín, a môžeme len predpokladať, aký ohlas sfilmovanie opäť vyvolalo.
  3. Veronica Roth (25 mil.) Ktorý tínedžer dnes snáď nemá prečítanú Divergenciu? Fantasy pre mládež má dnes na knižnom trhu dosť veľký podiel a podobne ladené série vychádzajú jedna za druhou. Aj tu zohral veľkú úlohu Hollywood. Ja som z fantasy akoby už vyrástla, mám za sebou mnoho iných sérii takéhoto druhu a teraz sa v čítaní uberám úplne iným smerom.


Ďalej sa v rebríčku nachádzajú ďalšie zvučné mená. Danielle Steelová, ktorá minulý mesiac oslávila 68 rokov je stále očividne veľmi čiperná a úspešná. Jej knihy boli preložené do 28 jazykov a filmové prevedenie si zaslúžilo 22 z jej kníh. V rebríčku taktiež boduje autor Denníka odvážneho bojka, Jeff Kinney, Janet Evanovich, J. K. Rowling (ktovie však, či stále ide Harry Potter alebo je to hlavne kvôli Cormoranovi Strikeovi?), Stephen King (seriál Pod Kupolou tiež urobil svoje), Nora Roberts a John Grisham.
Našli ste si v rebríčku svojho obľúbeného autora? Keby ste si mohli zostaviť svoj vlastný rebríček pre vás najlepších autorov, koho by ste v ňom zahrnuli? U mňa by to vyzeralo takto:

  1. Ken Follett (lebo píše neskutočne a história v jeho podaní ma baví viac ako tá skutočná);
  2. Steig Larsson (lebo aj keď nežije, tak len vďaka jeho knihám som pričuchla ku krimi);
  3. Zadie Smith (lebo píše o bežných ľuďoch naoko bežné a nudné príbehy ale práve v tej bežnosti je to čaro);
  4. Irvin Yalom (lebo ako študentka psychológie by som ho mala mať načítaného od predu od zadu, ale píše neuveriteľne zaujímavo a skutočne).
Napíšte do komentáru váš rebríček, som naozaj zvedavá na tie mená!

(zdroj: magazín Forbes SK)

7 komentárov:

  1. Skvelý článok, od Johna Greena si chcem rozhodne niečo prečítať. Harryho Pottera som prečítala kompletne všetky diely a autorka sa právom zaraďuje medzi tých najlepších autorov, avšak kniha Volanie Kukučky ktorú napísala tiež Rowling len pod pseudonymom bola na môj vkus naopak strašne nudnou. Pre mňa je zatiaľ najlepším autorom Dan Brown, čítala som Digitálnu pevnosť a ten jeho štýl bol skvelý, pútavý príbeh od prvej strany do poslednej.
    Bianka

    OdpovedaťOdstrániť
  2. prekvapilo ma to, ale... vedela by som si predstaviť taký život. Písať, mať depku z písania a vlastných vytvorených postáv, cestovať, písať a čítať.
    Bohužiaľ, nie som ten tip, ktorý by vedel niečo dopísať, nebodaj to ešte aj publikovať pod svojím menom.

    Na vrchole som neviem prečo stále očakávala Rowlingovú. Asi som už stará generácia. Alebo Kinga, ktorý produkuje kvantum kníh. Johna Greena moc nemusím...

    Moji obľúbení autori sú zväčša mŕtvi alebo vydali jednu-dve knihy ;D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Hneď dve zvučné mená, ktoré mi nedajú neokomentovať ich. Veronica Roth bola pre mňa bohyňa, kým nevyšiel film. Kúpila som si Divergenciu hneď, ako vyšla, keď ju ešte nikto nepoznal, milovala som to. Film mi ju absolútne zhnusil, najmä herečka, ktorá mi zhnusila aj Johna Greena. Ďakujem, Shailene.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. haha, ja som už vyrástla z takýchto ako píše roth ale poznám mnoho ľudí s rovnakým názorom, film to proste tento krát očividne dobre dovrzal :D

      Odstrániť
  4. Jeeej aha, ty žiješ! A sa pýtam, prečo mi nechodia do feedu tvoje články... ?! Pfff, musím si ťa "ohlídať" :D Super článok, v živote by ma nenapadlo, že chrlič kníh aka Patterson môže zarábať najviac. ako vidím, tak tu naozaj neplatí, že kvalita je nad kvantitu. Nikdy som od neho nič nečítala a práve keď vidím ten zástup kníh na Goodreads s jeho menom, tak ma to vždy odradí... môj rebríček, človeče.. nad tým sa budem musieť vážne zamyslieť :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno áno žijem! trošku v inom šate a obsahu ale žijem,, nezobrazuje to asi preto lebo som zmenila adresu :) každopádne ja som sa tiež dosť šudovala keď som tento článok našla vo forbes a teraz si ani žiadnu z jeho kníh neprečítam, nie som si totiž istá, či so to aslúži toľké peniaze. myslím, že je mnoho iných, lepších autorov. ale ťažko súdiť keď som od neho nič nečítala ale predsa ako vravíš, kvantita a kvalita tu asi momentálne neplatí.

      Odstrániť
    2. No ale pekné nové šatičky si ušila, len čo je pravda :) Šikovná slovenská deva si to ty :))

      Odstrániť